Ateljé X

Kreativ paus eller förberedelse för högre konststudier?

Längd: 1 år med möjlighet till ett fördjupningsår
Studietakt: 100%
Kurstid: 19 aug 2024 – 10 jun 2025
Ansök senast: 15 april 2024
Digitalt Öppet Hus: Torsdag 22 februari – kan ses här i efterhand!
Öppet Hus: Onsdag 20 mars kl 16-18
Antagningsvillkor: Personligt brev och arbetsprover.
Kostnader: 2900:- per termin (bl.a material och studiebesök samt obligatoriskt förmiddagsfika 25:- per dag)
Studiestödsnivå (CSN): Gymnasienivå (A2)
Kontakt: Ann Westblom, 08-636 23 06, ann.westblom@brommafolkhogskola.se

ANSÖKAN STÄNGD

Ateljé X är en bred och grundläggande konstutbildning.

I en grupp med 12 deltagare får du möjlighet att under ett år pröva konst och hantverk som keramik, skulptur, tryckteknik, textila tekniker, bokbinderi, gips, metallarbete, teckning, måleri. På Bromma folkhögskola, där Ateljé X är en av utbildningarna, går du tillsammans med elever på musik-, teater och andra utbildningar. Det ger en inspirerande miljö med intressanta möten och tillfällen att ta del av kultur av olika slag.

På Bromma folkhögskola studerar du i en liten och trygg grupp där vi inspireras av varandras arbete och kreativa processer. Ofta är vi en grupp i blandade åldrar mellan 18 och uppåt 70 år.

Fast ateljéplats

Under hela läsåret har du en fast ateljéplats med eget arbetsbord, rullvagn och staffli. Du har också tillgång till ateljén på kvällar och helger.

Det finns ett mindre snickeri, drejskivor och en keramikugn att tillgå intill ateljén. Skolan har en fin restaurang som serverar för- och eftermiddagsfika och lunch varje dag.

Utställningar

Kursen ger redskap för att kunna ställa ut sin konst. Vi har både en vinterutställning och en slututställning på skolan, ibland ställer vi också ut i vårt närområde i Bromma. Slututställningen visas under skolans egen festival Brommastock, som är en heldag fylld av konst, teater, musik och möjligheter till lekar, fika och lunch.

Skolan ligger 18 minuter med tunnelbana från city och samtidigt nära en skog att plocka vitsippor i på våren och åka skidor i på vintern. Från Åkeshovs station passerar du Åkeshovs slottspark och Äppelvikens ridskola på väg till skolan. Eller så följer du bara Drottningholmsvägen från Brommaplan.

Fördjupningsår

Efter genomgånget basår på Ateljé X finns möjlighet att söka ett fördjupningsår. Ansökan sker genom personligt brev med motivering till varför man söker kursen. Brevet skickas direkt till kursföreståndaren (dvs ansökan görs EJ via Schoolsoft).

Kurstider läsåret 24/25

19 augusti – 20 december 2024
8 januari – 10 juni 2025

Antagningsförfarande

I en första urvalsomgång bedömer vi arbetsprover och personliga brev. Därefter kommer du att kallas till en digital intervju eller få avslag på din ansökan.

Den 22 februari hade vi Digitalt Öppet hus – kan ses här i efterhand!

Ansökan senast 15 april 2024

Följande handlingar ska bifogas när du ansöker:

Personligt brev:
Beskriv dig själv med några meningar eller be en vän beskriva dig! I brevet ska det framgå varför du söker utbildningen och vad du vill lära dig. Beskriv även din utbildningsbakgrund. Du ska också berätta om ditt eget förhållande till skapande/kreativitet och gärna berätta om vilka material och tekniker du arbetat med tidigare. Skriv om relevanta workshops eller kurser du gått. Om du har planer på att söka andra konstutbildningar efter ett år hos oss, skriv gärna om detta också.

Ett foto på dig själv

Arbetsprover:
Uppgift 1. Arrangera ett par favoritskor. Gör dels en teckning av dessa i en viss belysning, dels en målning (i valfri teknik) i en annan belysning.
1. Fotografera dina teckningar/målningar.
2. Ladda upp bilderna i din ansökan (i format jpg, png eller pdf)
Uppgift 2. Egna arbeten. Visa ett urval av dina egna arbeten som du tycker representerar dig och ditt arbete. Det kan vara teckning, kroki, måleri, skulptur, hantverk, formgivning, m.m. Max en av dessa får vara skapad digitalt. Arbetsproverna ska visa på bredd/ variation i uttryck.
1. Fotografera dina arbeten (max 5 bilder)
2. Ladda upp bilderna i din ansökan (i format jpg, png eller pdf)

ANSÖKAN STÄNGD

MÖT OSS PÅ INSTAGRAM