Bibelskola Tillsammans

Fördjupning och samtal

Längd: 1 termin (2 block på 7 veckor)
Studietakt: 50%
Kurstid: 22 aug – 13 dec 2023
Ansök senast: 8 augusti 2023
Kostnader: Materialavgift 1000:-
Studiestödsnivå (CSN): Gymnasienivå (A2)
Kontakt Eskilstuna: BG Backman, bg@elimkyrkan.com
Kontakt Insjön: Göran Svensson, goran.frikyrkan@gmail.com

ANSÖKAN STÄNGD

Ges i samarbete med församlingar i Eskilstuna och Insjön

Bibelskola Tillsammans är en bibelskola på deltid som ger dig en stadig grund för kristen tro. Du får en introduktion i bibeln och får tillsammans med ledare och kurskamrater växa i tro och kunskap. Den genomgående röda tråden är ”tillsammans”. Det är så vi förstår och kan ge uttryck för vad kristen tro är.

Bibelskola Tillsammans tar sin utgångspunkt i den lokala församlingens resurser och utmaningar. Kursen ges i två block, två dagar i veckan. Du kan läsa ett av blocken eller båda. Lektionerna innefattar föreläsningar och samtal/dialog i smågrupper. Du kommer att möta lärare med stor erfarenhet av bibel, församling och kristet engagemang i vårt samhälle.

Bibelskola Tillsammans görs som ett samarbete mellan Elimkyrkan i Eskilstuna , Insjöns frikyrkoförsamling och Bromma folkhögskola. Kursen har ett tydligt ekumeniskt perspektiv där vi lär av varandra från olika kyrkor i vårt land och internationellt.

Litteratur

Förutom bibeln används några studieböcker som speglar de block vi läser och ger tillfälle till fördjupning, reflektion, samtal och utmaning. Vi kommer  att få möta flera av författarna, som kan ge oss levande introduktioner, och många erfarna lärare och församlingsbyggare.

Vem söker?

Vi förväntar oss att du lever med i en kristen gemenskap, att du regelbundet besöker andakter och gudstjänster, kanske är du också ledare i någon grupp. Berätta i ditt personliga brev varför du vill delta i Bibelskola Tillsammans – berätta om din församlingserfarenhet (är du medlem i en församling, i så fall vilken? Vad är en församling för dig?)

På vår bibelskola kommer du att få hjälp att reflektera över vad detta betyder för dig.

Ansökan senast 8 augusti

Knappen leder till till folkhögskolornas gemensamma system Schoolsoft. Om det är första gången du ansöker till en folkhögskola så får du först registrera ett konto på Mina sidor i Schoolsoft.

När du fyllt i och skickat in ansökan får du en automatisk bekräftelse till din e-postadress. Vi kontaktar dig om det behövs en komplettering.

Om du tidigare gjort ansökan i Schoolsoft (och alltså redan har ett konto) så måste du kolla att dina kontaktuppgifter är aktuella, det gör du under fliken Min profil när du loggat in. Det gäller även om du ansökt till annan folkhögskola.

ANSÖKAN STÄNGD

Sidan uppdaterad 28 augusti 2023