Raku och keramik

Keramikkurs med rakubränning

Kurstid och kostnad:
• Keramikkurs med rakubränning 1-2 mars och 7 april 2024. Kostnad: 4 500:- OBS Kursen är fulltecknad – anmälan gäller en reservplats!
• Rakubränning av eget material 21 april eller 5 maj 2024. Kostnad: 2 000:- OBS Kurserna är fulltecknade – anmälan gäller en reservplats!
• Sommarkurs i rakubränning och glödbränning 15-16 juni. Kostnad 2 500:-
Anmälan: Löpande
Kontakt: Ann Westblom, ann.westblom@brommafolkhogskola.se, 073-962 46 76

Raku är en keramisk tillverkningsmetod från Japan. Du kan känna igen den på att rakubränd keramik ofta har en karakteristisk glasyr som är krackelerad. Du kommer att arbeta i stengodslera och får prova olika tekniker, till exempel att ringla, kavla och tumma.

Kursledare är Ann Westblom.

Keramikkurs med rakubränning, 3 dagar

1-2 mars, och bränning 7 april. Kostnad 4 500 kr
OBS Kursen är fulltecknad, anmälan gäller en reservplats!

Till den här kursen behöver du inte ta med dig något mer än din egen lunch. I kursavgiften ingår 2 kg lera per person, glasyr, bränning och fika. Mellan de båda träffarna kommer ditt gods att skröjbrännas.

Du förväntas vara delaktig i alla moment i kursen (förutom skröjbränningen). Du kommer till exempel att få lyfta i och ur gods ur rakuugnen och lägga det i lövkorgar.

Dag 1 och 2 kl 9.30-16
Introduktion kring lera och bränntekniker. Vi arbetar med leran.

Dag 3 kl 9.30–16
Introduktion kring glasering och bränning. Vi glaserar våra skröjbrända alster och går sedan ut till rakuugnen. Medan godset bränns sitter vi runt elden vid vindskyddet och förbereder lövkorgar att lägga brända alster i.

Rakubränning av eget material, 1 dag

21 april eller 5 maj
OBS Kurserna är fulltecknade, anmälan gäller en reservplats!
Kostnad: 2 000 kr

Till den här dagen tar du med dig eget gods som redan är skröjbränt. Du förväntas vara delaktig i alla moment i skapandet. Du kommer till exempel att få lyfta i och ur gods ur rakuugnen och lägga i lövkorgar.

21 april eller 5 maj kl. 9.30–16

Sommarkurs i rakubränning och glödbränning, 2 dagar

15-16 juni
Kostnad: 2 500 kr

Vi möts på Bromma folkhögskola en lördag och söndag 15-16 juni för att lära oss mer om raku i form av glasering och några andra sätt att ytbehandla det brända godset. Vi kommer också att prova en långsam teknik som  kallas glöd- eller rökbränning, där godset färgas in med bland annat oxiderna koppar, kobolt och järn samt salt.

I kursavgiften ingår glasyr, bränning, ytbehandlingar och fika. Och förstås kunskap om material och teknik.

OBS Du tar själv med skröjbränt gods i rakulera, som tål stora temperaturväxlingar. Tänk att du kan bränna max 5-7 saker.

15 juni: kl 9.30-16.00
16 juni: kl 9.30-15.00

Ann Westblom, 073-962 46 76, ann.westblom@brommafolkhogskola.se

OBS! Rakubränningen kan ställas in/ flyttas med kort varsel om vädret blir för dåligt.

Kursprospekt som pdf (öppnas i ny flik)

Villkor kring anmälan och avbokning

När du har anmält dig till kursen får du ett mejl som bekräftar att du har en reserverad plats på kursen, samt en faktura på kursavgiften. Genom betalningen bekräftar du din plats. Om du inte har betalat kursavgiften senast på förfallodagen erbjuds platsen till någon annan.

Anmälan är bindande när kursavgiften är betald. Eventuell avbokning ska ske skriftligen till oss per e-post eller brev. Vid avbokning tidigare än 30 dagar före kursstart debiteras 1000 kr.

Vid avbokning senare än 30 dagar, men tidigare än 14 dagar före kursstart debiteras 50% av den återstående kursavgiften, därefter hela kursavgiften. Vid avbokning före kursstart på grund av sjukdom eller liknande (läkarintyg krävs) återbetalas hela kursavgiften förutom 1000 kr.

Bromma folkhögskola förbehåller sig rätten att ställa in/flytta kursen vid för få anmälningar eller om vädret blir för dåligt. Vid inställd kurs återbetalas hela beloppet.

Anmälan

Sidan uppdaterad 13 mars 2024