ENSEMBLE AFRAM

Längd: 1-2 år
Studietakt: 100%
Kurstid: 19 aug 2024 – 10 jun 2025
Ansök senast: 10 mars 2024 OBS Förlängd ansökningstid till 1 april 2024 – gäller endast Ensemble Afram med piano som huvudinstrument.
Digitalt öppet hus: Torsdag 22 februari – kan ses här i efterhand!
Öppet hus: Onsdag 20 mars kl 16-18
Antagningsvillkor: Antagningsprov
Kostnader: 1800:- per termin i materialavgift samt obligatoriskt förmiddagsfika 25:- per dag. Vi önskar att du till kursstarten tar med dig egen utrustning, såsom eget instrument/mikrofon (inkl eget kablage). Mick och kabel går också att hyra från skolan för 500:- per termin. Skolan tillhandahåller övrig utrustning såsom PA, trummor, percussion, förstärkare etc.
Studiestödsnivå (CSN): Gymnasienivå (A2)
Kontakt: hannah.holgersson@brommafolkhogskola.se

Här får du möjlighet att utvecklas på ditt huvudinstrument i en ensemble. Utbildningen är upplagd i olika perioder. Under varje period behandlas en genre från den afroamerikanska musiktraditionen, t.ex. pop, soul, blues, gospel eller jazz. Förutom undervisning på ditt huvudinstrument så ingår en mängd andra kurser som ger en stabil grund för att söka vidare till högre musikstudier eller för att arbeta som musiker.

Du kommer förstås även att samarbeta och interagera med deltagare på de andra musikutbildningarna, i projektveckor och andra linjeöverskridande kurser. Det ges många tillfällen att spela på konserter, andakter och gudstjänster, både på skolan och i sammanhang utanför. Att åka på turné en vecka ingår i kursen.

Ensemble med afroamerikansk inriktning kan du söka på sång, piano, bas, gitarr, trummor eller percussion.

• Enskild undervisning på huvudinstrument
  • Gemensamma lektioner i huvudinstrument
  • Ensemble – Block i olika genrer såsom blues, soul, jazz, pop, gospel och country
  • Ensemble – Improvisation och musikaliskt hantverk
  • Musikteori – gehörslära, jazz/pop-harmonilära
  • Körsång
  • Turné en vecka
  • Ensemblemetodik
  • Samtalsgrupp
  • Skolgemensamma aktiviteter
  • Valbara kurser – t.ex. låtskrivning, scenisk beredskap, percussion, leda gospelkör, hammond, arrangering, kristen tro
  • Konserter, gudstjänster, projektveckor

Kurstider läsåret 24/25

19 augusti – 20 december 2024
8 januari – 10 juni 2025

Ansökan och antagningsprov

Sista ansökningsdag till Ensemble Afram är 10 mars 2024. OBS Förlängd ansökningstid till 1 april 2024 – gäller endast Ensemble Afram med piano som huvudinstrument.
Antagningsprover kommer ske i två led. Spelprov 1 skickas in som en inspelad video så fort som möjligt i samband med ansökan.
Här är instruktioner för inspelning av spelprov 1 (pdf). Läs dem noga!
Om du går vidare till spelprov 2 blir du kallad till antagningsprov på Bromma folkhögskola. Spelprov 2 sker under v 17.

DIGITALT ÖPPET HUS: Torsdag 22 februari – kan ses här i efterhand!
ÖPPET HUS PÅ PLATS: Onsdag 20 mars kl 16-18

Ansökan senast 1 april (Afram/piano)

Följande handling ska bifogas när du ansöker.

• Personligt brev där du berättar om dig själv samt motivering till varför du vill gå utbildningen.

Här följer ett antal frågor som kan användas som grund när du skriver ditt brev. Du får gärna skriva fritt och flödande på ditt eget sätt om din resa och din passion för musik och för ditt instrument men det är bra om du får med svar på de flesta frågorna. Hör gärna av dig om du undrar över något eller har svårt att skriva ihop ansökan.

– Personlig info (namn, bakgrund, ålder, nuvarande sysselsättning m.m)
– Hur hittade du utbildningen och vad fick dig att bli intresserad?
– Hur ser din musikbakgrund ut? Hur länge har du musicerat och i vilka former?
– Vilka förväntningar har du på utbildningen och vad vill du utveckla?
– På vilket sätt tror du att du kan bidra till vår musiklinje?
– Är det någonting vi behöver veta om dig som påverkar dina studier?
– Motivera varför just du ska gå utbildningen

VIKTIGT VID ANSÖKAN

Studera hos oss