Allmän kurs

Läs in gymnasiet utifrån dina behov

Längd: 1-3 år
Studietakt: 100%
Kurstid: 19 aug 2024 – 10 jun 2025
Ansök senast: 1 maj 2024
Öppet Hus: Onsdag 20 mars kl 16-18
Antagningsvillkor: Uppnådd grundskolebehörighet, personligt brev och genomförd intervju
Kostnader: Materialavgift 1100:- per termin samt obligatoriskt förmiddagsfika 25:- per dag. Kostnader för kurslitteratur tillkommer.
Studiestödsnivå (CSN): Gymnasienivå (A1)
Kontakt: Nadja Debove, nadja.debove@brommafolkhogskola.se

Allmän kurs ger dig
– möjlighet till studier på universitet och högskola
– större chanser på arbetsmarknaden

Kursen vänder sig till dig som saknar gymnasieutbildning, som behöver komplettera denna eller som vill förnya gamla gymnasiekunskaper. Du studerar gymnasiegemensamma ämnen under 1-3 år för att uppnå grundläggande behörighet. Utöver dessa ämnen kan du också fördjupa dig i ämnena hållbar utveckling, psykologi, internationella relationer och filosofi.

Studier på folkhögskola sker utifrån en helhetssyn på människan och lärande. Du inhämtar kunskaper utifrån dina egna förutsättningar och deltar också aktivt i gemensamma aktiviteter. Du studerar i ämnesgrupper där du blir personligt bemött och där alla olikheter är en tillgång. Studierna utvecklar din sociala kompetens, ditt självförtroende och din förmåga att uppnå dina mål.

”På Bromma folkhögskola kände du dig inte längre felplacerad, du hittade din plats och du blev sedd av exakt alla lärare på hela skolan för den du var. De såg din kapacitet, dina rädslor och dina känslor.”

(Vendela, f.d deltagare på Allmän kurs)

Upplägg

Undervisningen sker genom lärarledda lektioner, föreläsningar och studiebesök. Du får också öva dig att arbeta i grupp. Vidare tränar du studieteknik för att kunna lägga upp dina studier på ett självständigt sätt. Du träffar dina lärare ofta och har stor möjlighet att få stöd och hjälp med dina studier.

Vi jobbar med Google Workspace som lärplattform. Under utbildningen har du tillgång till en egen chromebook för ditt skolarbete.

Allmän kurs innebär heltidsstudier. Normalt studerar du mellan 08:30 och 15:40. Andra tider kan förekomma.

Du får grundläggande behörighet i:

• Svenska 1, 2 och 3
  • Engelska 5 och 6
  • Matematik 1
  • Religionskunskap
  • Naturkunskap 1b

Vi erbjuder även:

• Matematik 2 och 3
  • Engelska 7
  • Filosofi
  • Psykologi
  • Internationella relationer
  • Idé och omställning

Olika nivåer

Du studerar de ämnen du behöver för att uppnå grundläggande behörighet under 1-3 år.

Kurstider läsåret 24/25

19 augusti – 20 december 2024
8 januari – 10 juni 2025

Nivå 1 – Människan i samhället

Förkunskaper

Kursen vänder sig till dig som avslutat grundskolan, avbrutit en gymnasieutbildning eller som vill förnya gamla kunskaper.

• Svenska 1
  • Engelska 5 eller 6
  • Matematik 1b
  • Psykologi

Nivå 2a – Hållbar utveckling och samhälle

Förkunskaper

Kursen vänder sig till dig med förkunskaper från minst ett år på allmän kurs eller gymnasiet.

• Svenska 2 och 3
  • Engelska 6 eller Engelska 7
  • Matematik 1b, 2b eller 3b
  • Religion 1
  • Hållbar utveckling (Naturkunskap 1b)
  • Filosofi 1

Nivå 2b – Internationella utblickar

Förkunskaper

Kursen vänder sig främst till dig som gått två år på allmän kurs eller på gymnasiet.

• Svenska 2 och 3
  • Engelska 6 eller Engelska 7
  • Matematik 1b, 2b eller 3b
  • Religion 1
  • Internationella relationer
  • Idé och omställning
  • Filosofi 1

Ansökan senast 1 maj 2024

Om du uppfyller antagningskravet blir du kallad till intervju.

Följande handlingar ska bifogas när du ansöker. Enklast är att skicka dem digitalt i ansökningsformuläret. Om du väljer att posta dem så ska det vara bevittnade kopior, aldrig originalbetyg.

• Slutbetyg från tidigare utbildningar. Om du inte har slutbetyg, skicka skolans sammanställning över färdiga kurser, t.ex. samlat betygsdokument
  • Personligt brev där du berättar om dig själv samt motivering till varför du vill gå utbildningen

VIKTIGT VID ANSÖKAN

Studera hos oss